Şaşılık Nedir? Testi, Belirtileri ve Ameliyatı

Şaşılık Nedir?

Göz pek çok farklı yapıdan oluşur. Bu yapıların herhangi birinde problem olması göz kusurlarına sebep olur. Gözle ilgili kusurlardan biri de şaşılıktır. Şaşılık oldukça yaygın görülen bir göz problemidir. Göz bebeği, görme işlevini gerçekleştirebilmek için sürekli hareket halindedir. Göz bebeğinin hareketini sağlayan ve gözün arka kısmına uzanan kaslar vardır. Bu kaslar sağlıklı kişilerde sağ ve sol gözlerde simetrik olarak bulunurlar ve koordineli çalışırlar. İşte göz bebeğinin hareketini sağlayan kaslardan bazılarının kısa veya uzun olması ya da anormal konumlanması durumuna şaşılık adı verilir. Şaşılık ciddi bir rahatsızlıktır. Hem estetik problemler hem de zaman içinde artabilen görme problemleri meydana getirir. Bu nedenle şaşılığın erken teşhisi ve tedavisi oldukça önemlidir.

Şaşılık Belirtileri Nelerdir?

->  Şaşılığın en bariz belirtisi göz bebeklerinin koordineli şekilde hareket edememesidir.

->  Şaşılık problemi olanlarda baş ağrısı da sıklıkla görülür.

->  Ara ara çift görme, bulanık görme gibi göz yanılsamaları yaşanması

->  Gözlerde sulanma ve çabuk yorulma görülmesi

->  Üç boyutlu görme kabiliyetinde azalma meydana gelmesi

Şaşılık Neden Olur?

->  Anne karnındaki gelişim sırasında sebebi belli olmayan problemler görülmesi şaşılığın en yaygın sebebidir.

->  Yakınlarında göz problemleri, göz bebeklerinde kayma görülen bebekler genetik olarak şaşılığa yatkındır.

->  Görme problemleri veya menenejit gibi rahatsızlıklar 2-3 yaşındaki çocuklarda şaşılığa sebep olabilir.

->  Travma veya kısmi felç gibi durumlar nedeniyle ilerleyen yaşlarda bile şaşılık başlayabilir.

Şaşılık Testi Nasıl Yapılır?

Şaşılığın anlaşılması için gözlerde bariz bir kaymanın fark edilmesi gerekir. Bunun için hastanın gözleri tek tek değerlendirilir. Hasta sandalyeye dik bir biçimde oturulur. Tek gözü kapatılır. Hastanın tam burun hizasına bir cisim yerleştirilir. Bu cisim ilk etapta hastaya 1.5 metre mesafede olmalıdır. Hastanın gözünde bir kayma görülüyorsa cisim aynı hizada 6 metre mesafeye yerleştirilir. Gözde tekrar bir kayma varsa şaşılıktan emin olunur. Aynı test diğer göz içinde uygulanır. Bu sayede hanginin görme kaslarında anormallik olduğu anlaşılır.

Şaşılık Tedavisi

Şaşılık tedavisi için son yıllarda görme kaslarını geliştiren bir takım yöntemler bulunmuştur. Ancak bunların kesin başarısı henüz ispatlanamamıştır. Şaşılığın kesin tedavisi için cerrahi müdahale gerekir. Hastanın anormal durumdaki göz kası teşhis edilir ve cerrahi ile düzeltilir. Hasta kısa süre sonra sağlıklı bir görüşe sahip olur ve estetik problem de ortadan kalkar. Bebeklerde yapılan şaşılık ameliyatlarında başarı ihtimali daha yüksektir. Bu nedenle bebeklerin göz hareketlerinin iyi takip edilmesi ve herhangi bir anormallikle karşılaşılırsa göz doktoruna gidilmesi gerekir.

Şaşılık İçin Botoks Tedavisi

Felç, vücuttaki tüm kasları ve sinirleri etkileyebilen oldukça ciddi bir problemdir. Zira felç sonucunda pek çok rahatsızlık meydana gelebilir. Bu rahatsızlıklardan bir tanesi de şaşılıktır. Felç nedeniyle oluşan şaşılığın tedavi edilebilmesi için botoks yöntemi uygulanır. Botoks sayesinde işlevsizleşen göz kasları ve sinirleri eski sağlığına kavuşabilmektedir. Ancak yöntemin %100 başarıya ulaşabilmesi için felç geçirdikten sonra kısa süre içinde tedaviye başlanması gerekir.

Kaynak : www.uzmantedavi.net