Sporun Nasıl Parkinson Hastalığını Yavaşlattığı Bulundu

Parkinson hastalığı ve sporun etkisi

Koşu bantında yapılan egzersizin nasıl Parkinson hastalığının ilerleyişini nasıl yavaşlattığı bugüne kadar gizemini koruyordu. Colorado Üniversitesi Anschutz Medical Kampüsü’nden bilim insanlarının, bu moleküler mekanizmayı aydınlatacak bir cevabı var. Progresif yaş bazlı fare modelinde araştırma yapan araştırmacılar, tekerde egzersiz yapan farelerin beyin hücrelerindeki alfa synuclein proteinin birikiminin durabildiğini gösterdi. PLOS ONE dergisinde yayınlanan araştırma, Yrd.Dç. Dr.  Wenbo Zhou, Tıp doktoru  ve Klinik Farmakoloji ve Toksikoloji Şefi Prof. Curt Freed tarafından gerçekleştirildi. Araştırmacılar alfa-synuclein birikmesinin beyin hücresi ölümünde temel rolü olduğuna inanıyorlardı.

Yapılan fare çalışmasında, aynı insanlar gibi orta yaşta Parkinson semptomları başlatıldı. Fareler 12 aylık olduklarında, koşu tekerleri kafesleri kondu. 3 ay sonrasında tekerde koşan farelerin hareket ve bilişsel kabiliyetleri diğer transjenik hayvanlara göre gelişme gösterdi. Zhou ve Freed farelerin egzersiz yapmasıyla, beyin ve kas egzersizinin koruyucu protein DJ-1’i tetiklediği görüldü. DJ-1 mutasyonuyla nadiren doğan insanlar, daha erken yaşta Parkinson hastalığına yakalanıyorlar. Araştırmacılar DJ-1 gen kaybı olan farelerde, koşma kabiliyetinin ciddi biçimde düştüğünü  keşfettiler. Bu nedenle DJ-1 proteininin normal hareket için gerektiğini önerdiler. “Elde ettiğimiz sonuçlar egzersizin Parkinson hastalığının ilerlemesini yavaşlatarak, koruyucu DJ-1 genini aktive ettiğini, beyinde nasıl anormal protein birikimini önlediğini gösterdi,” diyor Freed. Prof. Fred, hayvanlar üzerinde yaptıkları deneylerin insanlar açısında gerçek etkileri olacağını açıklıyor.

Parkinson’un Kalbine İnmek İçin Egzersiz

“Yaptığımız deneyler egzersizin Parkinson hastalığının kalbindeki probleme gidebileceğini gösteriyor. Parkinson hastaları egzersiz sayesinde beyin hücrelerinin ölmesini engelleyebilir, diyor Prof. Fred. Parkinson hastalığına dopamin kimyasalını üreten beyin hücrelerinin ölümü neden oluyor. Dopamin olmadığında istemli hareketler imkansız hale geliyor.

Çoğu Parkinson hastası L-DOPA adı verilen ilaçla tedavi ediliyor. Bu oral ilaç beyinde dopamine dönüşerek, hastaların ayağa kalkıp hareket etmesine imkan veriyor. 1988 yılında Freed ve arkadaşı tıp doktoru Robert Breeze, ilk kez insan cenin dopamin hücrelerini Parkinson hastasına nakletmişti. Ekip sürekli embriyonik kök hücreleri dopamin nöronlarına dönüştürmek üzerine çalışıyor. Bu teknikler sayesinde belki bir gün sınırsız dopamin hücresi üretmek mümkün olabilir.