Panik Atak Belirtileri Nelerdir panik atak sebepleri nelerdir

Panik Atak Belirtileri Nelerdir panik atak sebepleri nelerdir Aşırı kaygı ve hızlanan kalp atışı, karakteristik panik atak belirtileridir. Bu belirtilere nefes darlığı, terleme, baş dönmesi, karıncalanma ve göğüs bölgesinde sıkışma eşlik edebilir. Belirtiler oldukça yoğundur ve kişiyi bir acil servise götürecek kadar etkiler.

Panik Atak Belirtileri Nelerdir panik atak sebepleri nelerdir Panik atak belirtileri genellikle kalp krizi belirtileri ile karıştırılır. Atak sırasında kişi kendini “ölecekmiş” gibi hisseder ve bunun korkusunu yaşar Çoğu insan hayatı boyunca 1-2 panik atak yaşayabilir ve atağa yol açan stresli durum ortadan kalktıktan sonra ataklar kesilir Eğer panik ataklar sıklaşırsa ve kaygı/korku periyotları uzarsa buna “panik bozukluk” adı verilmektedir ve panik bozukluk profesyonel tedavi gerektiren bir rahatsızlıktır.

Panik Atak Nedir

Panik atak ruhsal olarak başlar ve fiziksel etkilerle devam eder. İlk olarak aniden, nedeni belirlenemeyen yoğun bir kaygı başlar. Kaygının nedeni o an için belirsiz olsa da aslında yaşamınızda meydana gelen stresli olaylar panik atağı tetikleyebilir Kaygının ne zaman ortaya çıkacağı belli olmaz. Araba kullanırken, televizyon seyrederken, kalabalık bir alışveriş merkezinde gezerken, asansör kullanırken hatta bazen uyku sırasında panik atak yaşanabilir

Atak sırasında yaşanan yoğun kaygıyla birlikte fiziksel belirtiler ortaya çıkar. Kalp hızlı çarpmaya başlar, nefes alıp verme hızlanır, gözler kararabilir ve baş dönmesi görülebilir Tüm bu belirler, benzer bir şekilde kalp krizinin de belirtileri olduğu için panik atak yaşayanlar çoğunlukla “kalp krizi geçiriyormuş” gibi hissederler. Bu nedenle atak sırasında “artık ölüyorum” korkusu kişiyi sarar Panik ataklar genellikle 10 dakikadan az sürer ancak çarpıntı, baş dönmesi ve bazı diğer belirtilerin tamamen geçmesi daha uzun sürebilir Çoğu insan, iş veya özel hayatında stresin arttığı ve uzun sürdüğü zamanlarda panik atak yaşayabilir. Uzmanlar, hayat boyu 1-2 kez panik atak yaşamanın çok sıra dışı bir durum olmadığının altını çiziyorlar Fakat ataklar sık sık meydana geliyorsa, süreleri 10 dakikayı geçmeye başladıysa ve her iki atak arasında, bir sonraki atağın korkusu gündelik hayata engel olacak kadar arttıysa buna “panik bozukluk” denir.

Panik Atak Belirtileri Nelerdir panik atak sebepleri nelerdir

panik atak Aşırı kaygı ve hızlanan kalp atışı, karakteristik panik atak belirtileridir

Bir Bakışta Panik Atak Belirtileri

• Kalp çarpıntısı, artan nabız
      • Nefes alıp vermede zorlanma
      • Göğüs bölgesinde ağrı, sıkışma hissi
      • Titreme
      • Boğuluyormuş gibi hissetme
      • Bulunulan ortamdan kopma, gerçek dışı hissetme
      • Terleme
      • Mide bulantısı
      • Baş dönmesi, gözlerin kararması, bayılma
      • Sıcak veya soğuk ter basması
      • Parmak uçlarında uyuşma veya karıncalanma
      • Ölüm korkusu
      • Kontrolü kaybetme korkusu, delirme korkusu
      • Kaçma isteği

Panik Atak Nedenleri

Panik Atak Belirtileri Nelerdir panik atak sebepleri nelerdir  Uzmanlar, belirli oranlarda kaygı ve paniğin insan doğasında bulunduğunu ve bunların hayatta kalma içgüdüsüyle bağlantılığı olduğunu söylüyor. Ancak kaygı ve paniğin derecesi yükseldikçe düşünce zinciri bozuluyor ve korku süreklilik kazanarak kişinin hayatını kontrol altına alabiliyor.Panik atağa neyin ve hangi durumların yol açtığı konusunda, tüm tıp dünyasının üzerinde uzlaştığı bir bilgi bulunmuyor Bazı insanlar biyolojik (genetik) olarak panik atağa yatkın olarak kabul edilmekte. Bazı uzmanlar ise, kişinin hayatında meydana gelen evlilik, çocuk sahibi olma, işini kaybetme, yeni işe başlama ve benzeri büyük değişimlerin panik atakları tetikleyebileceğini belirtiyorlar Panik atağın nedeni olarak gösterilen bazı durumlar ve rahatsızlıklar aşağıdaki başlıklar altında toplanabilir.

Beyin: Kaygıyla ilgili iletiler beynin “amigdala” adlı bölgesinde toplanır. Duygusal tepkilerin oluşmasında primer role sahip bu bölge, başta korku olmak üzere duyguların denetiminden sorumludur Bazı kişilerde beynin bu bölgesi daha aktiftir ve kişi herhangi bir tehlike altında olmasa dahi beynin geneline korku sinyalleri yayılabilir. Korku sinyalleri yayıldıktan sonra, vücut kendini korkuyu yaratan ve aslında var olmayan duruma karşı hazırlamak için “adrenalin” salgılamaya başlar Adrenalin seviyesi yükseldikçe kalp daha hızlı çalışır, terleme başlar, nefes alıp vermek zorlaşır. İşte bu değişimler panik atak belirtileridir.

Kalp Kapakçığı Sorunları: Kalp kapakçığının doğru olarak kapanmadığı “mitral kapak kayması” panik atak nedenleri arasındadır.

Hipertiroidzm: Tiroid bezlerinin aşırı çalışması ve dolayısıyla artan tiroid hormonu seviyesi panik atağı tetikleyebilir.

Hipoglisemi: Düşük kan şekeri panik atağa yol açabilecek rahatsızlıklar arasında gösterilmektedir.

Uyarıcı Maddeler: Aşırı kahve tüketimi ve narkotik uyarıcıların kullanımı panik ataklara yol açabilir.

Panik Atak Ciddi Bir Rahatsızlık Mıdır

Evet, panik atak ciddiye alınması ve tedavisine vakit kaybetmeden başlanması gereken bir sağlık sorunudur. Tedavi edilmeyen panik ataklar bir süre sonra, aşırı kaygı nedeniyle tüm hayatınızı ele geçirerek sizi evden çıkamaz hale getirebilir Ülkemizde Sağlık Bakanlığının yayınladığı bir veri mevcut değil, ancak ABD’de kalp krizi geçirdiğini sanan hastaların %25’i panik atak nedeniyle acil servislere gitmekteler Panik atak tedavi edilmediğinde açık alanlardan korkma, ölüm korkusu veya evden çıkma korkusu gibi fobiler gelişebilir Kişi sosyal ortamlardan uzaklaşır, okul veya işte problemler yaşamaya başlar. Ataklar depresyonu tetikleyebilir, alkol ve uyuşturucu madde kullanımı görülebilir Bu kadar büyük bir kaygıyı sürekli yaşamak yerine, doğru tedavi yöntemleri ile buna son vermek, en azından belirtilerin şiddetini azaltmak, sağlığınız ve yaşam kalitesini yükseltmek adına en doğrusu olacaktır.

Panik Atak ve Kalp Krizi Arasındaki Farklar

Panik atak rahatsızlığınız varsa ve ataklar sırasında kalp krizi geçirdiğinizi düşünüyorsanız, bu ihtimali elemenin en iyi yolu kalp testi yaptırmaktır. Kalp sağlığınızın iyi durumda olduğunu öğrenmek, en azından bu konuda rahatlamanızı sağlayacaktır Kalp krizi ve panik/kaygı atağı arasındaki farklar şu şekilde sıralanabilir Panik atak nedeniyle yaşanan göğüs ağrısı kalp krizi ağrısından farklı olarak daha lokaldir ve “bıçak gibi ağrı” olarak tanımlanabilir. Kalp krizinin neden olduğu ağrılar ise göğüs geneline, karın bölgesine, kol, omuz ve sırta yayılabilir. Kusma kalp krizinin sık görülen bir belirtisidir ancak panik atak sırasında yaygın olarak görülmez.

Panik Atak Tedavisi

Panik atak tedavisinde genellikle ilaç ve terapiler bir arada kullanılır. Tedavi sürecinde hedef, kişiyi fobilerinden olabildiğince arındırarak normal hayatına geri dönmesini kolaylaştırmak ve panik atakların neden olduğu kaygı ve çarpıntı gibi belirtileri hafifletmektir Terapiyle birlikte, doktorunuzun önereceği antidepresan, sakinleştirici ve serotonin seviyesini arttıran ilaçlar ile korkular büyük oranda kontrol altına alınabilmektedir. Kullanılan ilaçlar kişinin sağlık durumuna ve ilaca verdiği tepkiye göre değişebilir Evde ve Hayatınızda Yapabileceğiniz Değişimler: Öncelikle şunu söylemek gerekiyor; tüm diğer ruhsal problemler gibi panik atağın tedavisinde de tedavi sürecine bağlı kalmak kritik bir rol oynuyor Terapi ve ilaçların etkisini “hemen, yarın” görmeniz mümkün değil. Bunun için kendinizi zorlamanız gerekse dahi tedavi planına sağdık kalın. Profesyonel tedaviye evinizde ve hayatınızda yapacağınız basit ayarlamalarla destek olabilirsiniz.

1) Kahve (ve diğer kafeinli içecekler) ve alkol tüketmeyin. Hem alkol hem de kafeinin kaygıyı arttırdığı ve panik atağı tetiklediği bilinmektedir.

2) Stresi kontrol altında tutmaya çalışın. Gündelik hayatta farkında olmadan stres seviyemiz artıyor ve stresin artması panik ataklar için iyi bir haber değil. Stresi kontrol altında tutmanıza yardımcı olabilecek aktivitelere katılın. Düzenli egzersiz iyi bir seçim olabilir. Bunun yanı sıra yoga, nefes egzersizleri gibi diğer yöntemleri deneyebilirsiniz. Burada dikkat etmeniz gereken nokta, kaslarınızın ve zihninizin rahatlamasını sağlayacak bir aktivite bulmanız.

3) Uykunuzu düzenleyin. Düzensiz uyku stresi arttırabilir ve panik atak riskini yükseltebilir. Düzenli bir uyku için yatmadan en az 2 saat önce bir şey yiyip içmeyi kesin Sigara içiyorsanız (bırakmanız daha iyi olur gerçi) yatmadan en az 1 saat önce son sigaranızı söndürün Yattığınız ortamın karanlık olmasına ve çok sıcak olmamasına dikkat edin. Tatil günleri dahil olmak üzere her gün aynı saatte yatın ve aynı saatte kalkın. Uyuduğunuz ortamda televizyon seyretmeyin.

Panik Atak Sırasında Neler Yapılabilir

Panik atağın şiddetini hafifletmek için bazı teknikleri kullanabilirsiniz. Uzmanlar atak sırasında en önemli olanın “nefes alıp vermeye yoğunlaşmak” olduğunun altını çiziyor.Nefesinize odaklanın ve vücuda daha fazla oksijen girmesi için mümkün olduğunca derin nefes almaya çalışın. Derin nefes aldıktan sonra nefesinizi 2-3 saniye tutun ve yavaşça bırakın. Bunu 4 saniye nefes alma, 2-3 saniye tutma ve yavaş yavaş bırakma olarak tekrar edin Kaygının arttığını hissettiğiniz anlarda zihninizi dağıtacak bir yol bulun. Örneğin tüm dikkatinizle 100’den geriye doğru sayın veya tüm illeri plaka numaralarıyla saymaya çalışın. Kaygının hafiflediğini hissedene kadar bu tip dikkati başka noktaya çeken düşüncelerle zihninizi meşgul edin Kötü düşünceleri durdurma ve değiştirme tekniğini deneyebilirsiniz. “Uçak düşecek, yangın çıkacak, kalabalığın altında ezileceğim” gibi olumsuz düşünceleri fark ettiğiniz anda bunları size mutluluk veren (bir başarınız, tatilde yaptıklarınız, kendinizi iyi hissettiğiniz bir an gibi) düşüncelerle değiştirin Kaygıdan kurtulmaya çalışsanız bile “kaygının fakında olun”. Kaygının arttığı anlarda gerçekten tehlikede olup olmadığınızı, bu duyguların gerçek bir tehlikeye işaret edip etmediğini düşünün Duygularınızı ve sizi bu duygulara ne gibi durumların sürüklediğini bir kağıda yazmak onları net olarak görebilmek adına faydalı olacaktır.